Coney Island en Roosevelt Island

11 juli 2018 - New York City, Verenigde Staten

Het mooie weer zet maar door hier en dus togen we naar het strand van Coney Island. Met de metro is dit een uur. Coney Island ligt aan de zuidpunt van Brooklyn en wordt vooral levend gehouden door de collectieve herinnering. Het is vooral bekend om zijn pretparken die begin 20ste eeuw floreerden. Na de Tweede Wereldoorlog raakten ze in verval en na de jaren 80 hebben ze een sentimentele waarde gekregen. Nathan's Famous hotdogkraam is nog de originele uit 1916 en de beroemde Cyclone, een van de laatste houten zwaartekracht achtbanen ter wereld, staat hier sinds 1927. Op dit moment is hun lot onbeslist, terwijl gemeentelijke diensten en particuliere ontwikkelaars worstelen met plannen voor 'revitalisering'. Grote veranderingen zullen hoe dan ook komen. Als je de metro uitkomt en de straat op stapt, voelt het allemaal "shabby 'aan. Je ziet dat het oud is. Rondom het strand staan veel winkeltjes en er heerst een gezellige drukte. Er is een boulevard aangelegd met houten vlonders en daaraan staat het pretpark met het strand. Loop je van het pretpark weg dan is er nog het New York Aquarium. Wat verder loop je over een wat rustiger boulevard en je kan er zeker rustig aan het strand liggen. Het is kilometers lang en ziet er goed uit. Loop je verder door dan kom je bij Brighton Beach, een enclave van Russische en Oekraïense immigranten.

Tegenover ons appartement ligt Roosevelt Island, wij kijken op de zuidelijke punt hiervan. Het ligt tussen het eiland Manhattan en het stadsdeel Queens. Met een kabelbaan kan je ernaar toe in een paar minuten. Je hebt vanuit de kabelbaan mooi uitzicht op de Queensboro Bridge en Manhattan. Op het eiland werken en wonen bijna 10.000 mensen. Het is zo'n drie kilometer lang en een stuk rustiger dan Manhattan, alhoewel het geluid vanuit de stad nogal te horen is aan de westkant van het eiland. We hebben het eiland rondgelopen, op de zuidpunt staat een oud vervallen ziekenhuis waar vroeger mensen opgenomen werden die besmet waren met pokken. Helaas is dit ziekenhuis te gevaarlijk om te mogen betreden. Er is sinds de sluiting niks meer aan gedaan. Hopelijk wordt het nog eens opgeknapt. Het eiland heeft ook een aantal restaurantjes en wat winkeltjes, en waar de hortensia's waar ik het eerder over had op Manhattan 45 dollar kostten, kosten ze hier maar 7 dollar. Ik heb er geen meegenomen want het was nogal warm en ik was bang dat ze het niet zouden overleven, maar het is zeker een eiland waar ik nog eens naartoe ga zeker ook omdat je er vanuit ons, zo bent. Wat ik al zei, je hebt een mooi uitzicht op Manhattan en als je op de zuidpunt staat kijk je op het gebouw van de Verenigde Naties, het Empire State Building, het Crysler Building en ons appartement, World Trump Tower (wat van de vier het grootste gebouw is. Foto's geplaatst.

1. Ina en John:
    11 juli 2018
    Wat een schitterende foto's , het lijkt net of je in een andere wereld bent. Mooi om zo al die joekels van gebouwen zo te zien.
    Lijkt me spannend die kabelbaan, denk niet dat John daar in gaat.
    Wat heb je een schattig jurkje aan !!
    Weer mooie verhalen, en het oude ziekenhuis heeft ook wel iets vind ik.
    groetjes
  2. Mien:
    12 juli 2018
    Wat een mooie plaatjes weer Ingrid, blijft echt mooi om naar te kijken samen met de verhalen. Ik geniet ervan.
  3. Diana:
    12 juli 2018
    Wat een gave foto's weer. Ik vind het erg indrukwekkend om die gebouwen te zien, laat staan in het eggie :)
  4. Nelly:
    12 juli 2018
    Het blijft indrukwekkend al die grote gebouwen
  5. Elke:
    13 juli 2018
    Leuk leuk leuk! Dat was dus het kabelbaantje waar ik het over had. Grappig dat het zo dicht bij jullie zit.
  6. Riekie:
    14 juli 2018
    Die achtbaan gaaaaaaf😍😜
  7. Ton Schrauwen:
    16 juli 2018
    Wederom weer een leuk verslag en vooral ook mooie foto's