High Line treinrails

19 juni 2018 - New York City, Verenigde Staten

High Line park in New York is een nieuw park midden in Manhattan dat in 2009 geopend is. Het park is sinds de opening een groot succes en had in 2010 meer dan twee miljoen bezoekers.

Het park is gelegen op een 2,3 kilometer lange verhoogde treinrails die in de jaren dertig van de vorige eeuw is aangelegd in de wijk Chelsea in het Meatpacking District. Sinds 1934 werd de treinrails, die parallel loopt aan 10th avenue, gebruikt voor het vervoer van onder andere vlees en gevogelte aan de westkant van Manhattan. Doordat er steeds meer vervoer over de weg kwam, werd de treinrails overbodig en in 1980 reed de laatste trein. De High Line begint op de hoek van Gansevoort en Washington Street in het zuiden en loopt 2,33 kilometer in noordelijke richting tot aan west 34th Street. Het park is ontworpen door de Nederlander Piet Oudolf.

Na jaren ontstond het idee om er een stadspark van te maken ipv het terrein braak te laten liggen, nu is het dus een stadspark en je loopt 9 meter boven de grond. Overal zijn bankjes en planten aangelegd maar de originele treinrails zie je ook nog lopen, of in ieder geval gedeeltes ervan. (Helaas stonden erg weinig planten in bloei toen wij er waren.) Ook is er hier en daar kunst neergezet, in onze optiek zou dit nog verder uitgebreid mogen worden en veel meer met het park gedaan kunnen worden. Misschien is daar het geld (nog) niet voor.. Je kan in ieder geval ongestoord over de aangelegde paden lopen zonder te moeten stoppen voor een stoplicht en je hebt mooi zicht op de oude panden die er staan en de nieuwbouw die er naast is gezet. Ik vond dat contrast erg leuk.

Terwijl we daar aan het lopen waren, hoorden we leuke Zuid Amerikaanse muziek en zagen onder ons allemaal witte parasols, het bleek een markt te zijn. We zijn de trap af gelopen om eens een kijkje te gaan nemen en toen bleek dat je moest betalen om de markt op te mogen. Hollanders als we zijn, vonden we dat belachelijk en besloten niet de markt op te gaan maar je kon er wel langs de zijkant langslopen. Het was al snel duidelijk wat voor soort markt het was, een homo/kinky/sm markt. Het had een hoog Village People gehalte zeg maar. Er waren (veelal) halfnaakte mannen die in leer gekleed waren, sommigen met koppen van pluche honden of andere dieren op. Er waren een aantal massagetafels waar een blote man op lag met alleen een luier aan. Iemand kreeg "slaag"met een zweep. En alles te koop.Wat een foto materiaal was hier te zien, maar ja, het was ook een beetje genant om daar foto's te gaan staan maken. Dus wij de High Line weer op en daar nog wat foto's gemaakt. Met mijn telefoon niet zo hele mooie/interessante foto's kunnen maken maar Will met zijn camera en lens wel. Later kwamen we nog twee drag queens op straat tegen, helaas kon ik er geen foto van maken. Ik zei tegen Will: Je zegt laatst nog dat je eigenlijk nog geen markante figuren hebt gezien, nou vandaag heb je je hart op kunnen halen. Waarop Will zei: Ik heb nu een beetje een overdosis gehad....

Foto's uiteraard beschikbaar

1. Ina en John:
    19 juni 2018
    De high-line treinrails heb ik over gelezen , althans dat die Piet Oudolf daarvoor uitgenodigd was om er iets moois van te maken, misschien moet hij nog eens langsgaan om nog wat aan te planten !!
    Die kinkymarkt lijkt me idd een beetje gênant. Ik zou er ook snel voorbij gaan, zeker voor ons nuchtere mensen. Maar goed niets is te gek he tegenwoordig.
    Ik hoorde dat in Utrecht ook een soort gay-parade was in de grachten afgelopen weekend, 41 boten(buurmeisje was geweest). Maar ieder zijn smaak !
    groetjes