Veiligheid in New York City

18 juli 2018 - New York City, Verenigde Staten

New York heeft voor sommigen een reputatie als onveilig. En ja... dit was zo in de jaren 70 en 80. Bepaalde straten in sommige wijken, zoals de Bronx en Harlem, waren zeer onveilig, maar ook in Manhattan was er veel drugshandel, waren er overvallen, diefstal, verkrachtingen etc.

Data

In 2016 waren er nog 329 doden op 27 december. In 1990 was het aantal geweldsdoden in New York op zijn hoogst: 2.262 doden.

De NYPD zegt in de Wall Street Journal dat de oorzaak van de gestage neergang deels ligt in de aanpak van misdaad op basis van data. Met een computersysteem houdt de NYPD precies bij in welke buurten het risico op misdrijven hoog is en zet vervolgens daar meer personeel in. Een andere factor is dat de NYPD zich expliciet richt op risicogroepen en bekende daders.

Sinds begin jaren 90 is er veel veranderd door o.a. het zero tolarance beleid en nu is het een van de veiligste grote steden van de USA! Dit heeft veel inspanning gekost van de gemeente en de NYPD.

Er heerst hier een absoluut gevoel van veiligheid. Afgelopen zaterdag waren we een wandelingetje gaan maken over Madison Avenue richting East Harlem. Madison Avenue heeft winkels van het duurdere segment en dat straalt de straat ook uit. Het is opgeruimd, je ziet geen rommel op straat (wat overigens in heel Manhattan nauwelijks het geval is, op de vuilniszakken na eind van de dag, maar dat wordt dagelijks opgehaald), kortom, het straalt veiligheid uit. Blijf je echter doorlopen op Madison Avenue, dan loopt de wijk Manhattan over in East Harlem. En dat merk je ook.. De straten zijn minder goed onderhouden, er ligt rommel langs de stoepranden, er rijden grote auto's met heel harde (rap) muziek. (Heb je in Manhattan ook hoor) Er stopt vlak achter ons zo'n auto met gierende banden langs de stoeprand en dan heb je gelijk zo iets van: Oke, ander buurtje hier. Je ziet er ook nauwelijks blanke mensen. Hier wonen veel mensen die uit Latijns America en het Caribisch gebied komen, wat natuurlijk niks zegt. Sowieso komen hier minder toeristen, dus het voelt ook anders. Ik moest even wennen, maar toen we Madison Avenue af gingen en richting East River liepen, had ik zo iets van: Oke, hier voelt het weer prettiger. Ik kan absoluut niet zeggen dat het onveilig was , maar het voelde gewoon anders.

Afijn, het is een van de veiligste steden van de USA, maar zoals in elke stad moet je oppassen voor zakkenrollers, oplichtingspraktijken etc. Er zijn overal mensen die kwaad in de zin hebben, dat hebben we al in veel landen gezien en dat heb je ook in Nederland. En ook criminaliteit is overal, kijk maar naar "Opsporing Verzocht". Zo heb je hier "Crimestoppers". Iedere dag wordt er aan bepaalde zaken aandacht besteed. Zo is er al weken iedere dag op het nieuws een "bende gerelateerd" item over de moord op een 15 jarige jongen die is vermoord door een groep jongens met een machete. Te erg, en het bleek ook nog dat het om de verkeerde ging. Er zijn zelfs beelden van, deze zijn gemaakt door de veiligheidscamera van de winkel. Ze hebben  al 12 jongens op kunnen pakken voor deze brute moord. En de publieke opinie is ook heftig, want de eigenaar van de winkel wordt nu verweten dat hij te weinig heeft gedaan om de jongen te beschermen. Hij heeft geprobeerd de jongen in veiligheid te brengen achter zijn kassa (ook te zien op het filmpje) maar daar trokken ze de jongen vanachter vandaan en sleepten hem naar buiten (allemaal te zien). De eigenaar van de winkel legt op tv uit dat hij niks kon beginnen tegen een groep gewapende jongens (nee, dat lijkt mij ook niet), maar toch blijft het verwijt. Hoe verschrikkelijk moet deze man zich voelen. Dit zijn gelukkig uitzonderingen. Zoals je ook uitzonderlijke "gevallen" hebt in Nederland.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ton Schrauwen:
    18 juli 2018
    Heftige verhalen zeg, maar wel goed dat ze in afgelopen jaren veel hebben gedaan aan de veiligheid in New York. Thnx voor je nieuwe reisverslag
  2. Ina en John:
    18 juli 2018
    Mooi verhaal ! En idd als je bij ons opsporing verzocht kijkt dan denk je er gebeurt in Nederland ook veel gevaarlijks, zeker roofovervallen op oude mensen. En niet te vergeten de brutale wijze van benaderen en zo bij ouderen binnenkomen.
    Dus net zo erg als in NY, of misschien erger !
  3. Mien:
    18 juli 2018
    Wat een verhalen, maar inderdaad ook hier gebeuren rare dingen, en dat weten we ook niet allemaal.NY is ook al en beetje in Nederland qua veiligheid. Groetjes en bedankt voor je story Mien