The Bronx, Ghetto?

30 juli 2018 - New York City, Verenigde Staten

In The Bronx, 1 van de stadsdelen van New York City, is ook een Little Italy. Dit stukje Italie is nog authentiek in vergelijking met Little Italy in Manhattan waar het meer op het toerisme is gericht. Het beslaat maar twee straten maar het doet zeer gezellig aan. Afgelopen zaterdag zijn we daar, na een tip van twee collega's van Will, eens gaan kijken. Nadat we uit de metro gestapt waren, zijn we verkeerd gelopen en hebben een uur gezocht (lang leve die vreselijke Google maps op mijn telefoon, werkt prima voor in de auto maar als je een route wilt lopen stuurt ie je altijd de verkeerde kant op). Je krijgt dan een kijkje in de, in vroeger tijden, zeer beruchte wijk. Even een stukje geschiedenis:

The Bronx is een stadsdeel met een bedenkelijke reputatie, die vooral in de decennia na de Tweede Wereldoorlog werd opgebouwd. Veel migranten vestigden zich hier, eerst Europeanen zoals Ieren en Italianen, daarna ook veel migranten uit de Caribische landen en Afrika. Zoals wel vaker gebeurde in de Amerikaanse geschiedenis, ging de massale toestroom van migranten gepaard met een achteruitgang van de leefbaarheid.

Tussen 1900 en 1930 kwamen al meer dan een miljoen mensen in de Bronx wonen. De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een pauze in de toestroom, maar hierna ging de leefbaarheid van het stadsdeel alleen maar verder achteruit. Rijke(re) inwoners verhuisden vanaf de jaren zestig naar het zuidwesten van het stadsdeel, waardoor de rest van de wijken vooral door arme, vaak nieuwe inwoners werd bewoond. De armoede steeg en criminaliteit werd een groot probleem. Bendegeweld was aan de orde van de dag. Ook de kwaliteit van huizen daalde snel. Leegstand en veel opzettelijk aangestoken branden zorgden ervoor dat de Bronx een zeer slechte reputatie kreeg.

Het is deze reputatie die veel mensen nog altijd als hedendaags zien. Ten onrechte, want een groot deel van de Bronx is al jaren sterk in opkomst! Initiatieven van overheid en bewoners hebben veel wijken nieuwe, betaalbare huizen gebracht. Leegstand en verval werden aangepakt, waardoor de buurten langzaam transformeerden tot doorsnee Amerikaanse woonwijken.

Wat cijfers volgens Wikepedia: de bevolking is voor 10,9% blank  en 30,1% non-Hispanic Black of Afro-Amerikaans. 53,5% van de bevolking bestaat uit hispanics, latino's of personen van Spaanse afkomst. (Alle cijfers: volkstelling 2010.)

Afijn, wij dus misgelopen en dan loop je daar rond. Het eerste wat opviel: Geen gele taxi's te zien en een stuk stiller op straat dan Manhattan. En dan bedoel ik vooral: Minder mensen en weinig getoeter van auto's. Wat je wel hoort is veel R&B en Latijns-Amerikaanse muziek in auto's of vanuit huizen, en dan ook heel hard! Je kan inderdaad zien dat er wel wordt geinvesteerd in nieuwere huisvesting. Nieuwe appartementen staan tussen vervallen gebouwen. Ondanks dat de veiligheid een stuk verbeterd is en The Bronx allang niet meer het Ghetto is van vroeger, heeft het toch een bepaald sfeertje in sommige straten (niet allemaal hoor) en ik zal er dan ook niet alleen gaan lopen. (Jeugdbendes zijn nu een groot probleem met als laatste dieptepunt de tiener die is vermoord waar ik laatst over schreef, buurtbewoners komen nu in opstand) Wat wel een idee is om eens een stadswandeling te gaan doen met een gids. Dat lijkt ons leuk en zo hoor je ook een stuk geschiedenis in een stadsdeel. Een idee om te gaan doen als we gasten uit Nederland krijgen.

Little Italy in The Bronx is heel gezellig, heeft leuke Italiaanse winkeltjes, koffietentjes en restaurants. Na de tip van een Italiaan zijn we gaan lunchen in een overdekte markt. Hier kwamen we in contact met een Italiaans echtpaar wat hier al sinds de jaren 50 woont., zij vertelden dat dit stukje Italie een stuk kleiner is geworden de laatste jaren omdat de Italianen hier weg trekken.  Kortom, een leuk wijkje om eens te gaan bezoeken als men in New York is.

1. Ina en John:
    1 augustus 2018
    Weer een leuk stukje geschiedenis ! Wie weet, het toeristische Little Italy heb ik al eens bezocht, lang geleden.......
  2. Lianne:
    25 augustus 2018
    Hoe weet je al die feiten en geschiedenis zaken?? Leuk om te lezen in ieder geval!