Cultuur snuiven

16 december 2018 - New York City, Verenigde Staten

Afgelopen week hebben we weer eens wat cultuur opgesnoven in New York. Het is zo fascinerend om de geschiedenis te beleven van de Europese immigranten. In het museum of the city of New York hebben we vooral naar de Nederlandse immigratie gekeken. Leuk om al die Nederlanders, zoals Peter Stuyvesant te zien, maar vooral ook de persoonlijke spulletjes zoals het Delfts blauw. Ook in de straatnamen en wijken zie je veel terug van Nederland zoals Flushing,een wijk in Queens die vernoemd is naar Vlissingen. Harlem, natuurlijk Haarlem, de wijk Kips Bay, genoemd naar de Nederlander Jacobus Hendrickson Kip, Brooklyn, vernoemd naar Breukelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Later zijn we het Tenement museum gaan bezoeken. Dit museum bestaat uit twee historische gebouwen waar daadwerkelijk Europese immigranten hebben gewoond en staat in de Lower Eastside. Hier ervaar je het gevoel van hoe het toen geweest moet zijn. Je kan er verschillende rondleidingen doen, dit is altijd met een gids die verteld over het leven van toen en de families die hier hebben gewoond. Het gebouw wat wij hebben bezocht was vier hoog. Er werd verteld over twee families die hier hebben gewoond en gewerkt. Het zat volgepropt met mensen van allerlei religies die bovenop elkaar leefden. Privacy was zeer schaars. Dit alles speelde zich af begin vorige eeuw. Helaas mochten we hier geen foto's maken.

Donderdag avond hebben we een rondleiding gedaan in de catacombes van de basilica of St Patrick's Old Cathedral (niet te verwarren met St. Patrick's Cathedral op 5th avenue), ook in Lower Manhattan. Het is een oude gotische  kathedraal uit 1815. Prachtig gebouw. Na het bezoek aan deze kathedraal hebben we een patrami sandwich gegeten bij Katz's deli. Deze deli is beroemd om de vele beroemdheden die hier een bezoek hebben gebracht maar voornamelijk zijn bekendheid heeft gekregen doordat hier de beroemde scene uit de film When Harry met Sally is opgenomen. Vrijdag middag een bezoek gebracht aan het Guggenheim museum. Ondanks dat onze voorkeur niet ligt bij moderne kunst, is het gebouw alleen al de moeite waard om hier eens een kijkje te nemen.

We hebben een lijstje gemaakt met alles wat we nog willen gaan zien want de tijd gaat zo snel. We merken dat hoe langer je hier bent, hoe langer je lijstje wordt.

Foto's zijn weer toegevoegd.

1. Mia:
    16 december 2018
    Goed bezig ! Nog even doorgaan, dan mag je fulltime gidsen in NY !
  2. Ina en John:
    19 december 2018
    Wat een indrukwekkend geschiedenis verhaal ! Jullie komen tijd te kort.
    Wat een prachtige kerstversieringen in Brooklyn !!