Eenlingen cultuur.

14 september 2018 - New York City, Verenigde Staten

New York City staat bekend om zijn eenlingencultuur. Dat wisten we van tevoren toen we besloten om in Manhattan te gaan wonen en niet buiten "The City". Als je in een buitenwijk woont, heb je sneller contact met je buren en ben je onderdeel van een gemeenschap. Omdat we maar voor een jaar hier blijven, hebben we ingecalculeerd dat we geen echte sociale contacten zouden maken zoals je thuis met je buurtgenoten hebt. Will heeft zijn werk, en maakt daar contacten. Ik heb contact met anderen hier, maar altijd via het werk van Will. Dachten we nog even dat ik me aan zou mogen sluiten bij het "clubje van expat vrouwen", dit ging dus niet op. Will  werkt niet "op de missie" zoals ze dat noemen, en bij de dames van de expats mag je alleen als je man (of meestal een uitzondering: Je vrouw) bij "de missie" werkzaam is.  Ik heb een paar dames ontmoet en ze zijn niet onvriendelijk hoor, maar wel een kliekje. Will zegt dat ik kan vragen om "op hun koffieochtenden" aan te sluiten, maar dat ga ik echt niet doen. Ten eerste: Koffieochtenden?? Ten tweede: Misschien laten ze me alleen maar toe omdat ze geen nee willen zeggen. Ten derde: Ik kan goed alleen zijn, dus als ik er niet bij mag, so be it. Maar goed, de eenlingen cultuur. In het appartement waar we wonen, heb je geen persoonlijke contacten met je buren. Sterker nog: Je ziet ze (bijna) nooit. Ook in the gym, is er weinig tot geen contact, tenzij je toevallig met iemand op dezelfde tijden sport, maar dan is het contact ook oppervlakkig. Of in de lift, ik ontmoet daar nooit dezelfde mensen. Nooit! (Het is ook een groot flatgebouw met 99 verdiepingen)  Het is hier dus niet vreemd om alleen te zijn, heel veel mensen zie je alleen, alleen op een bankje bijvoorbeeld. Of op een terras of in een restaurant , zelfs in de bioskoop is het heel normaal. Ook als je wel vrienden of familie hier hebt, alleen kan hier heel goed, niemand kijkt je raar aan. En ik kan goed alleen zijn, geen probleem.  Nu is Will voor het werk 11 dagen naar Egypte geweest, en ook dan lukt het me goed om alleen te zijn. Als het weer dan mee werkt is dat natuurlijk meegenomen. Maar laat dat nu even niet te hebben meegewerkt. Na een week van 35 tot 42 graden, werd het opeens een stuk kouder voor een dag of twee/drie met regen. Daarna werd het weer een stuk warmer, zo'n 25+ graden met een zeer hoge luchtvochtigheidsgraad en.... regen.. Soms de hele dag. Niet leuk dus... Je gaat dan echt niet naar een park om op een bankje te zitten met een beker koffie en mensen kijken (wat ik graag doe) Ook dit heb ik allemaal ingecalculeerd, daarom ben ik ook een cursus gaan doen. Daar ben ik nu bijna klaar mee, en ben al aan het nadenken om de volgende te gaan doen. Want alhoewel het mooie weer ook hier blijkbaar terug gaat komen, komt ook de herfst en winter eraan. En ook daar heb ik van tevoren rekening mee gehouden...

1. Ina en John:
    15 september 2018
    We begrijpen het helemaal, nadat we het zelf gezien en beleefd hebben.
    Dat word van de winter nog best moeilijk, maar zoals je zegt ik kan goed alleen zijn.
    Je kan koffie gaan drinken bij de Starbucks in de Macy's, grapje hoor.
    Maar het is best heel apart !
  2. Mien:
    15 september 2018
    Wat een verhaal, das ook niks als je ‘hollander’ bent en veel dingen met elkaar deelt. Goed dat he je alleen kunt vermaken.zeker wen cursus weer gaan volgen das nooit weg. ( doe ik ook😜)de winter staat voor de deur, de kruidnootjes liggen in de winkel, de kerstballen zijn ze al aan het inpakken en voor je het weet is de koude winter weer voorbij. Succes met je cursus👍
  3. Jolanda Basstein:
    15 september 2018
    Zo vermakelijk om te lezen hoe jullie leventje & de typische New Yorker in elkaar steekt, en nog meer hoe jij je daarin opstelt, je vermaakt en wat je ervaart,ik ben altijd zo benieuwd als ik zie dat er een nieuwe blog is, een kijkje in jullie dagelijkse bestaan.
    Ver weg....maar even dichtbij, groetjes xxx
  4. Nelly:
    16 september 2018
    Het is altijd leuk om te lezen hoe een ander land en de mensen zo van elkaar verschillen in cultuur en gedrag ,ik vindt het knap hoe jij daar mee om gaat, zo blijft het leuk .
    Succes met de cursus.
    Groetjes
  5. Mia:
    18 september 2018
    De New Yorkers hebben inderdaad een reputatie als asociaal en stug. Die eenlingen cultuur past daar inderdaad in. Toch vreemd als je in een stad van 10 miljoen mensen woont en volledig anoniem bent. Maar hulp is onderweg, in november zit je niet alleen aan een tafeltje !
  6. Ton Schrauwen:
    21 september 2018
    Hopelijk voel je je met onze belangstelling niet geheel alleen :-) , wel raar en bizar zo'n 1 lingen cultuur te ervaren. Iets wat je vanuit NL niet zo gewend bent, maar ja, zo'n miljoenenstad, daar ga je natuurlijk helemaal in op als individu. We blijven lekker chatten, berichtjes achterlaten of het internet, foto's en muziek delen joh. Voelt het toch nog lekker vertrouwd