Gettysburg

18 juni 2018 - New York City, Verenigde Staten

Afgelopen vrijdag had Will een vrije dag i.v.m. het suikerfeest (Een voordeel als je voor een Internationale organisatie werkt). En omdat het mooi weer zou worden, besloten we een auto te huren en naar Gettysburg te rijden. Geschiedenis trekt altijd onze aandacht, en alhoewel de Amerikaanse geschiedenis niet zo heel oud is (vergeleken met die van Egypte, maar dat is appels met peren vergelijken), snuiven we er graag iets van op. Dus hop, om 7.00 uur kan de auto opgehaald worden, en als we zo'n drie kwartier laten gereed zijn, trekken we erop uit naar het plaatsje Gettysburg. Het is ongeveer 4,5 uur rijden, dus we komen daar aan rond 12.00 uur, nadat we onderweg nog een Starbucks aan hebben gedaan (ik had nog geen koffie op en normaal drink ik 's morgens 4 mokken, dus ik was eraan toe), arriveren we bij het visitor's center. Een Amerikaanse collega van Will had ons aangeraden de Battlefield tour met een gids te doen. Deze hadden we besproken om 14.00 uur, dus hadden we nog tijd om een film te gaan zien wat de geschiedenis over de Amerikaanse Burgeroorlog vertelde met de 3 daagse slag van Gettysburg in het bijzonder. Daarna even lunchen en toen was het tijd om met de prive  gids op pad te gaan. Het was een vriendelijke vrouw die ons veel kon vertellen over de geschiedenis van Gettysburg. Ik zal iedereen de gehele geschiedenis besparen (ben je wel geintresseerd, dan kan je altijd even op Google kijken) maar als je op het terrein staat waar de grootste veldslag van de Amerikaanse Burgeroorlog en 1 van de grootste van het westelijk halfrond staat, dan ben je even stil. Een van de bijzondere voorvallen in dit bizarre verhaal is dat er in de drie dagen dat er is gevochten, "maar"1 burgerslachtoffer (per ongeluk) is gevallen. Maar je kan je voorstellen dat die burgers in enorme angst hebben gezeten. Na het rondje van iets meer dan twee uur met de gids, hebben we het museum er ook nog bij gedaan. Toen was het wel even genoeg en hebben we onze accommodatie opgezocht, waarna we nog even het dorp in zijn gereden. Een terrasje pakken valt niet mee, maar uiteindelijk hadden we er 1 gevonden. Maar... als je op terras wilde zitten, dan moest je ook wat eten, een snackje mag ook. (Werd ons door wel 4 verschillende personen duidelijk gemaakt die bij het restaurant werkten, we wilden alleen iets drinken, nee je MOET ook iets eten wil je op het terras zitten, alleen een drankje is binnen aan de bar). Dus, nou ja, andere cultuur, het is wat het is en we bestellen 2 "appetizers". Nou, dit was dus gelijk ons avondeten, want de porties waren "huge". (Overigens zat er een vrouw op het terras, die waarschijnlijk ook had gedacht: Dan neem ik iets bij de koffie. Die had een stuk worteltaart! Ze kon er nauwelijks overheen kijken, zo groot. Ik geloof dat ze er twee hapjes van heeft genomen en de rest werd mee naar huis genomen. Foto heb ik geplaatst). De "snacks"en de mojito waren overigens erg lekker..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ton Schrauwen:
    18 juni 2018
    Weer een mooi verhaal !!
  2. Mien:
    19 juni 2018
    Mooi verhaal das een taart ipv een puntje🤣
  3. Diana:
    19 juni 2018
    was weer zeer interessant!
  4. Ina en John:
    Hoi Ingrid en Will,
    Weer een mooi geschiedenisverhaal(gelukkig met Starbucks), volgend Evy de lekkerste koffie! Dat heb je wel n nodig als je eerst zo'n rit moet maken om heel de geschiedenis van die oorlog te volgen. Het doet me denken aan die televisieserie(?) over de Amerikaanse oorlog. Zijn de Amerikanen daar ook mee bezig of gaat het alleen over de politieke situatie van heden ?
    Je zijn natuurlijk altijd al geinteresseerd in geschiedenis, hoef ik met John niet te bezoeken.!