Kou op Martin Luther King day

21 januari 2019 - New York City, Verenigde Staten

Ik heb een ontzettende hekel aan kou. Thuis ga ik alleen naar buiten met vrieskou als het echt moet of als ik ga hardlopen. Hier ga ik (bijna) iedere dag naar buiten want ja, je weet nooit wat er te zien of te doen is.  Deze tijd van het jaar is het erg rustig op straat voor New Yorkse begrippen. (Beste tijd voor een city trip als je niet van drukte houd) Ik denk dat er minder toeristen zijn zo net na de feestdagen. Ideaal om de stad door te wandelen, nu lopen er tenminste niet zoveel mensen in de weg. Nu gaat er al dagen het verhaal in de lokale media dat we te maken krijgen met twee "Artic storms". Bewoners van de staat NY hamsteren zout om te strooien, strooiwagens staan er al helemaal klaar voor in New York City (ze willen hier weer niet de ellende hebben van afgelopen november toen de sneeuw vele malen erger bleek dan was voorspeld), bewoners kopen extra eten, er wordt gezegd: Hoef je er niet perse uit, blijf binnen! Ondertussen weten we ook dat hier graag erg overdreven wordt, dachten we dat dit in Nederland erg is qua weervoorspelling, hier is het nog erger. Zaterdagmorgen lag er een heel klein laagje sneeuw wat al snel weg was gesmolten. Volgens de voorspellingen zou het dan van zaterdag op zondag zomaar kunnen zijn dat er 6 cm sneeuw zou vallen, nou hier in ieder geval niet. Wat wel waar bleek: Het wordt heel erg koud, of in ieder geval: Het gaat vriezen en er komt veel wind en die wind die maakt het koud. Zondagmiddag was het nog plus 6 graden, drie uur later al 6 onder nul. Fonteinen bevroren binnen een paar uur. Maandag is er code blauw afgegeven, dat wil zeggen dat teams van het: Department of Homeless Services zoeken naar daklozen die op straat moeten slapen. Als deze daklozen willen kunnen ze mee naar een Homeless Shelter. Tijdens code blauw mogen de shelters geen mensen weigeren die gebracht worden door deze teams. Ook mogen daklozen binnen lopen, dan mogen ze ook niet worden geweigerd. Goede zaak. Nou, en ik kan iedereen vertellen: Het is ECHT koud. De gevoelstemperatuur is vanmiddag om 12.00 uur: min 21 graden!!!!!. Mijn nieuwe jas met (uiteraard nep) bont capuchon en eventueel oorwarmers (met dank aan Leo en Mia) komen nu echt goed van pas. Maar o mijn benen en gezicht! Of er duizenden naalden in prikken. Het is dat we vanmiddag kaartjes hadden voor het wereldberoemde Harlem Gospel Choir (het is vandaag Martin Luther King jr Day), anders was ik niet naar buiten gegaan. Dit is echt zo niks voor mij. Wel lekker dat de zon schijnt, maar die wind! En het kan hier nog veel kouder worden. Gelukkig wordt het halverwege de week weer warmer, maar dat brengt ook regen met zich mee. Tja, het is het een of het ander. Gospel koor was trouwens heel goed, helaas niet in een kerk en het was wel wat commercieel. Heb je de keus: Dan zou ik voor een gospel koor in de kerk gaan maar dit is een goed alternatief. Uiteraard video's toegevoegd.

1. Ina en John:
    23 januari 2019
    Een koud verhaal, brrrrr, we mogen blij zijn dat we een huis hebben en de kachel !