Latertje klassieke muziek en vervroegd Thangsgiving diner

11 november 2018 - New York City, Verenigde Staten

Manhattan is niet zo heel groot en veel is op loopafstand, mits je goed ter been bent. De metro is handig maar vaak moet je toch een stuk(je) lopen om bij een metrostation te komen. Soms gaan ze niet rechtstreeks en moet je overstappen en dan afwachten of er geen werkzaamheden zijn want dan kan je het helemaal schudden. De bus is soms ook een goed alternatief en kan sneller zijn dan de metro. Dit hangt dan weer van het overige verkeer af. Dit alles bied weinig troost als je te laat bent voor een klassiek concert in Lincoln Center, want in tegenstelling bij een popconcert kom je de zaal niet meer in als je te laat bent. We zagen afgelopen vrijdag pas om 19.00 uur, toen we thuis vertrokken, dat het concert al om 19.30 uur begint. (Lincoln Center is zo'n 45 minuten lopen van ons vandaan.) Dat wordt wel heel krapjes, lopend redden we niet meer, evenals de metro en bus, dat gaat ook niet meer lukken. Dan maar een taxi. Maar om 19.00 uur een taxi krijgen valt niet mee midden in de spits. Op Madison Avenue stopt er een "stretched Limo"en de chauffeur vraagt of we een taxi willen. (Die zag ons natuurlijk naar al die gele taxi's "zwaaien"). Will vraagt een prijs, en na wat onderhandelen kunnen we voor 15 dollar mee. Maar ja, of je nu in een yellow cab of een stretched Limo zit, het verkeer is een chaos, en dus komen we 5 minuten te laat aan. Helaas mogen we niet meer naar binnen want het concert is al begonnen. Dan maar wachten tot er na een half uur (!) een mogelijkheid is om naar binnen te gaan. En als je nog denkt dat je de enige bent die te laat is: Ik denk meer dan 20 mensen wachten tot ze naar binnen mogen en dat blijkt dus dagelijks zo te zijn aldus de mevrouw die drankjes verkoopt. We krijgen nog voor de pauze 10 minuten mee en na de pauze nog drie kwartier. En dan is Jaap v Zweden ook nog niet de dirigent van deze avond. Daar had ik nog op gehoopt. Maar ach, de muziek was mooi en terug naar huis zijn we alsnog gaan lopen. En dan is het leuk om te zien dat men overal bezig is de gevels te versieren voor de kerst. Het is nog lang niet klaar want er wordt flink uitgepakt maar bij Tiffany brand al kerstverlichting (zie foto). Ik ben benieuwd hoe alles eruit ziet als het klaar is, zaterdag is de grote wereldberoemde kerstboom aangekomen bij Rockefeller Center. Deze wordt 28 november officieel geopend. En bij Macy's, zag ik afgelopen vrijdag, worden de beroemde etalages 15 november officieel openbaar gemaakt. Ik ben benieuwd want van binnen ziet het er prachtig uit (ook wat foto's). En het warenhuis staat bekend om zijn prachtige kerst etalages.

Afgelopen zaterdag hadden we een vervroegd Thangsgiving diner, inclusief kalkoen, bij onze Duitse kennissen Klaus en Ilona. We waren met verschillende nationaliteiten, Noors, Canadees, Nederlands (wij dus), Duits, Deens en Oostenrijks. (Geen Amerikanen tijdens dit traditionele diner.) Het is een gezellige avond geworden. En het eten was heerlijk. Een gammele ochtend volgde hierop, je drinkt toch een drankje alhoewel de dames wat gematigder waren dan de heren. Wilden we eerst nog lopend terug naar huis (het is nog geen 40 blokken) toch maar voor een taxi gekozen, deze keer een gele. 's Nachts om 00.45 zijn deze een stuk gemakkelijker te krijgen..

1. Mia:
    13 november 2018
    we kunnen niet wachten om het allemaal te zien !
  2. Mien:
    13 november 2018
    Mooie plaatjes weer en jaap van Zweden Life meemaken, niet verkeerd hoor!👍
  3. Ina en John:
    14 november 2018
    Schitterend dat voorproefje van de kerstversieringen !
    Jammer van jullie concertbezoek(volgende keer goed kijken naar de aanvangstijd), maar er zijn nog kansen misschien voor een andere keer !
    Ik zou graag komen kijken naar al dat moois, de bomen prachtige herfst tinten, schitterend !