De metro

30 augustus 2018 - New York City, Verenigde Staten

Iedereen die weleens op vakantie is geweest in New York zegt dat de metro ideaal is. Dit klopt gedeeltelijk, het is snel en goedkoop (2 euro 36 enkele reis en ongeacht waar je naartoe gaat), en op vakantie heb je alle tijd.  Daardoor ervaar je de nadelen minder of niet. Dit komt o.a. door het flink verouderde systeem, (de eerste ondergrondse metro werd gebouwd in 1904), dit jaar is men bezig met een aantal stations te updaten wat met zich meebrengt dat deze maandenlang gesloten zijn voor reizigers. Ook ondervind men hinder van het onderhoud aan het systeem waardoor er op een aantal stations niet wordt gestopt. Dan krijg je bijna dagelijks te maken met vertragingen omdat de seinen niet werken. In de nieuwere (lees modernere) treinen zijn de stations digitaal aangegeven. Regelmatig krijg je te maken dat dit uit wordt gezet omdat er een omleiding is. (om wat voor reden dan ook) Als je geluk hebt staat er een digitale aankondiging dat je naar de "omroeper"moet luisteren, die aankondigt wat het volgende station is. Helaas is deze nauwelijks te verstaan, dus moet je goed opletten wat er op het station aan staat gegeven. Als je de pech hebt in een propvolle trein te zitten, kan je niet naar buiten kijken en rijd je het station voorbij waar je uit had moeten stappen. Als je naar je werk moet, is dit ontzettend vervelend. Maar ook als je hier woont, zo hadden wij een tijdje terug de metro genomen vanuit Brooklyn waar we bij een collega van Will waren uitgenodigd. Om 23.30 uur zijn we daar weggegaan en hebben ontzettend lang gewacht op de metro terug (als alles meezit doe je daar een half uur over) naar Manhattan in een verschrikkelijk warm metrostation (In de zomer is dat echt vreselijk warm, de stations zijn niet voorzien van airco en als het buiten 40 graden is, is het daar beneden nog eens een flink aantal graden heter). We waren om 1.30 uur thuis. Iedereen klaagt er dan ook over dat het systeem verbeterd moet worden maar dit brengt het onderhoud met zich mee waardoor stations maanden lang gesloten zijn en daarover klaagt men ook weer (New Yorkers zijn echte klagers, ze klagen overal over. (Zou dit een erfenis zijn van de vele Nederlandse immigranten?). Afijn, Cynthia Nixon (ja, die van "Seks and the City") wilt gouverneur worden van New York en dit is een hot item op haar agenda. Zij wilt het rekening rijden en miljonairs belasting invoeren. Het kost namelijk nogal wat, de laatste berekening bedraagt minimaal 19 biljoen dollar om een beter systeem te realiseren. In november kan er een  gouverneur gekozen worden, we zullen zien wat de uitkomst is en wat voor effect het heeft op het metrosysteem.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ina en John:
    31 augustus 2018
    Ja, we weten er alles van, in ons geval liep het op rolletjes !!
    groetjes de Maasjes