Mount Vernon Hotel Museum and Garden

8 februari 2019 - New York City, Verenigde Staten

Ik ben al heel lang van plan om een museum(pje) te gaan bezoeken in de Upper East side, namelijk: Mount Vernon Hotel Museum and Garden. Wat nu geen hotel meer is maar in het verleden wel is geweest. Zoals de meeste (oude) laagbouw valt ook dit voormalig hotel helemaal niet op tussen de hoogbouw in deze stad. Het staat ingebouwd tussen hoge appartementsgebouwen, parkeergarages, een ziekenhuis en een enorm gebouw met opslagruimte en op de achtergrond nog net de Queensboro Bridge. Het Mount Vernon is een charmant stenen gebouw wat gebouwd is in 1799. Wat heel oud is voor Amerika in het algemeen en New York in het bijzonder want vele oude gebouwen zijn hier helaas afgebroken om ruimte te maken voor al die hoogbouw, of zoals Will het noemt: Blokkendozen. In 1799 werd het gebruikt als koetshuis, en de grond was in het bezit van de dochter en schoonzoon van de tweede president van Amerika: John Adams (John Adams was een Amerikaans politicus van de Federalistische Partij. Hij was de 2e president van de Verenigde Staten van 1797 tot 1801. Bron: Wikipedia). Voordat de bouw klaar was, was het echtpaar door financiele moeilijkheden genoodzaakt om het land te verkopen. In 1826 werd het een hotel, geen hotel wat we tegenwoordig kennen, zo leerde mij de rondleiding vandaag, het was voornamelijk een gelegenheid waar men aan de drukte van de stad kon ontsnappen, en de goede middenklasse kwam er om te lunchen, thee of alcoholische versnaperingen te drinken en te dineren. Er was echter wel gelegenheid om te blijven slapen maar de meeste gasten gingen aan het einde van de dag huiswaarts per diligence. Ondanks dat het een populair hotel bleek te zijn was het maar een kort leven beschoren. Zeven jaar. Het museum (wat het nu is) geeft een glimp van de koloniale tijd van New York. Ik kwam binnen vallen toen er net een lezing was over Valentijnsdag in de 19de eeuw. Grappig hoe men toen dacht over het huwelijk en wat men voor gebruiken daarbij had. Binnen rook het naar spruitjes, toeval of niet, op de een of andere manier paste dit bij het gebouw. Na de lezing werd er een rondleiding gegeven. In het museum waren geen originele stukken meer te zien van het hotel maar wel uit de 19de eeuw. Het gebouw is namelijk in verschillende particuliere handen geweest en met zijn eigenaren, verdween ook de inboedel. Helaas konden we uit veiligheidsoverwegingen de tuin niet bezoeken. Het opslaggebouw, Manhattan Storage, heeft blijkbaar problemen met zijn buitengevel, er kunnen stukken vanaf vallen. Men is bezig met de renovatie van de buitengevel (met alle herrie van dien, want geen dubbele geluidsdichte beglazing in het hotel), maar stel dat er een gast in de tuin een stuk gevel op zijn kop krijgt.... tja in het land waar je voor het kleinste schrammetje miljoenen aan schadeclaims binnen kan halen, is natuurlijk veiligheid voor alles geen overbodige luxe. Ik heb wat foto's geplaatst van het hotel en het interieur. Nadat ik het hotel had verlaten bleek de zon te zijn doorgebroken na een regenachtige ochtend, en het was echt super lekker buiten. Niet zo warm dan afgelopen maandag en dinsdag (toen hadden we 16 en 17 graden, niet normaal na min 20 de dagen ervoor), maar toch 12 graden. Ik ben even een rondje door de Upper East side gaan lopen en toen richting huis. Maar pas nadat ik even op een bankje in de zon ben gaan zitten bij onze overburen: De Verenigde Naties.

1. Ton Schrauwen:
    9 februari 2019
    Hoe zo ingebouwd ! Welke brug zie je op de eerste foto ?
  2. Ina en John:
    10 februari 2019
    Wat bijzonder die temperatuurwisselingen !
    Happy Valentijn met de beertjes, zal wel weer groots gevierd worden bij jullie !
  3. Diana:
    11 februari 2019
    Ton dat is misschien de Queensboro Bridge. Super gaaf om allemaal te zien.