Thanksgiving en Black Friday

27 november 2018 - New York City, Verenigde Staten

Thanksgiving is echt een serieus familiefeest in de USA. Veel is gesloten, ook in New York maar zeker niet alles. Op deze feestdag is er ook een Thanksgiving Day Parade. Dat hebben we gemerkt want terwijl Mariette, Annie en ik onderweg waren naar Lower Manhattan, was de halve stad (weer) afgesloten en konden we het juiste metro station niet in. Onderweg naar een ander metrostation zagen we nog een klein stukje van de parade maar helaas konden we niet stilstaan want we hadden een boot te halen. Die hadden we gereserveerd zodat de dames het vrijheidsbeeld konden bekijken. En het was me daar toch koud! Het had 's nachts 5 graden gevroren maar er stond een harde wind waardoor het kouder aanvoelde dan het was. Nog net op het nippertje konden we met de "Liberty Cruise" mee. Gelukkig konden we op de boot ook binnen zitten, want ondanks het zonnetje was het op het water nog veel kouder dan aan land. Volgens het journaal was het in 100 jaar met Thanksgiving niet zo koud geweest.

De dag na Thanksgiving is het Black Friday, de kickoff voor de kerstinkopen. Dit wilden wij dames natuurlijk meemaken, dus op naar Macy's. Daar was het een gekkenhuis. Niet zoals je op t.v. ziet, waar men naar binnen stormt om koopjes te scoren want Macy's was de hele nacht open geweest, maar op de begane grond kon je over de hoofden lopen. Ik dacht: Het moet niet gekker worden, ik ben snel weg als dit zo blijft, dan maar geen koopjes. Maar op de eerste verdieping was het niet zo heel druk dus konden we lekker op het gemak rond kijken en natuurlijk iets kopen. Ook deze dag was het ijskoud, maar binnen in de winkels wordt de verwarming lekker opgestookt waardoor je bijna van je houtje ging. Gelukkig drukte, kou en hitte overleefd.

Macy's staat wereldwijd bekend om zijn mooie kerst etalages, smaken verschillen echter, ik vind de etalages van Saks fith Avenue en Bergdorf Goodman veel mooier. Van deze laatste twee heb ik foto's geplaatst, van Macy's heb ik nog geen foto's kunnen nemen omdat iedereen daar met zijn telefoon of camera foto's staat te maken. Wordt dus vervolgd.

Door heel de stad is men bezig met kerst versiering op te hangen en het is allemaal prachtig. 28 November wordt 's werelds beroemdste kerstboom geopend met o.a. optredens van Diana Ross. Kaarten moeten van tevoren besteld worden. Het schijnt op straat dan ook een gekkenhuis te zijn, mensen staan rijen dik voor dit evenement en hopen een glimp hiervan op te vangen. Ik geloof het wel, de boom staat er nog meer dan een maand...

Met de dames ook nog even het Empire State Building op geweest, gelukkig kon je boven lekker uit de wind staan waardoor het net lente leek. En het uitzicht was nog steeds prachtig.

1. Diana:
    28 november 2018
    super mooie foto's weer, ik denk dat je je ogen uit kijkt in deze tijd van het jaar. Geniet ervan :)
  2. Anny:
    28 november 2018
    Het was een geweldige ervaring ,veel gezien en gedaan .
    Een mooie tijd om op terug te kijken,en we hadden een geweldige gids.🤪💋💋
  3. Mien:
    28 november 2018
    Wat een mooie foto’s zeg, je raakt niet uitgekeken.En kerst moet nog komen!!!
  4. Mariette:
    28 november 2018
    Genoten van de dagen in new York 💋 mooi om terug de kijken op deze tijd! Thx Ingrid en wil
  5. Ina en John:
    30 november 2018
    Weer een ervaring rijker met thanksgiving en black friday !
    In Nederland begint het ook al deze vormen aan te nemen, zeker bij een Douglas of ICIParis winkel !