Memorial weekend

29 mei 2018 - New York City, Verenigde Staten

Afgelopen weekend was het Memorial weekend met Memorial Day gisteren.  In dit weekend vinden allerlei activiteiten plaats door het hele land om alle gesneuvelde militairen te herdenken. De memorial day is begonnen na de Amerikaanse burgeroorlog om de gesneuvelde soldaten die voor de Unie stierven te eren.(1861/1865). Na de eerste Wereldoorlog werd deze uitgebreid om allen die voor hun land het leven te hebben gelaten te herdenken. Memorial Day zelf is altijd de laatste maandag van mei. Op Manhattan worden deze dag geen grote activiteiten gehouden, er trekken dan ook veel New Yorkers de stad uit voor een lang weekend buiten de stad te verblijven.  Dat kon je wel merken,  het was een stuk rustiger. Wat relatief is want het stikt nog van de toeristen. En als je dan, zoals wij, een bezoek gaan brengen aan Liberty Island en Ellis Island, dan merk je er niks van want je staat gewoon nog een half uur tot 3 kwartier te wachten tot de boot vertrekt (in 28 tot 30 graden hitte). Maar goed, dat komt de volledige ervaring ten goede want alle immigranten die de grote overtocht hebben gemaakt zullen ongetwijfeld ook in lange rijen hebben moeten wachten tot ze aan boord konden, en vaak nog wel langer dan onze wachttijd schat ik in.

Op Liberty Island bewonderen we Lady Liberty wat mooie plaatjes oplevert van de mevrouw die geschonken is door Frankrijk ter ere van het eeuwfeest van de Onafhankelijkheidsverklaring en als teken van vriendschap. Na dit bezoekje, vertrekken we weer met een boot naar Ellis Island. Dit eiland is veel interessanter omdat het veel geschiedenis bevat. Vanaf 1890 kwamen immigranten hier de VS binnen. Interessant detail is dat dit alleen gold voor reizigers uit de derde klas, reizigers uit de eerste en tweede klas kregen een voorkeursbehandeling mits zij gezond waren en er geen legale problemen waren. Zij konden in de haven gelijk van boord, terwijl de derde klas passagiers naar Ellis Island werden gebracht om daar een medische inspectie te ondergaan en waar hun papieren werden gecontroleerd. Als er geen problemen waren duurde dit ongeveer vijf uur. De meeste mensen werden het land binnen gelaten,  1 tot 2% van hen werd de toegang ontzegd. Het eiland sloot officieel in 1954.

Zo, nu heb ik jullie lezers gelijk wat Amerikaanse geschiedenis in een notendop bij gebracht ;-). Rest mij nog te zeggen dat ik jullie reacties allemaal lees en dat het ook erg leuk is om reacties op mijn verhalen te krijgen.

Foto's van Liberty en Ellis Island zijn toegevoegd

1. Christy:
    29 mei 2018
    Wat ontzettend leuk om zo een beetje mee te krijgen wat er allemaal gebeurt in het dagelijks leven van de New Yorkers. En ook fijn dat je ons weer even bijspijkerde over de geschiedenis van de US. Wij waren er 2 jaar geleden ook, en toen wist ik het allemaal nog wel, maar gek genoeg zakt alles weer weg (en zometeen ben ik het waarschijnlijk ook weer vergeten).
  2. Jolanda Basstein:
    29 mei 2018
    Hoihoi, deze keer een blog met een stukje 'American History', wederom zeer interessant , maar dat zijn al je verhalen, zo ontzettend leuk.
    Ik heb van Will begrepen dat er van verveling daar nooit geen sprake is, 1001 dingen te zien en/of te doen in the Big Apple🍏, geweldig toch.
    Kijk alweer uit naar je volgende verslag,
    Liefs xxxxx😘
  3. Ina en John:
    Hoi NY-ers,
    Wat een belevenissen allemaal, leuk hoor.
    Bij mij is het geleden van 1983, dus er is niet veel meer van de kennis van Amerika over.
    Maar nu weer helemaal op de hoogte na jullie verslag en leuke foto's.
    Want dat brengt me weer in de tijd terug, indertijd heb ik dat ook bezocht.
    Mijn nichtje Nadine gaat vandaag of morgen ook voor een weekje naar NY met een vriendin! (dochter van Christien)
    groetjes en tot het volgende verhaal !
  4. Miranda van Dijk:
    29 mei 2018
    Ook wij 😁ik en mijn man, die leest ook graag mee, genieten van je verhalen en van de foto's. Erg leuk om steeds weer een nieuw verhaal te lezen van je avontuur in The United States of America.
  5. Elke:
    29 mei 2018
    Blijven schrijven en straks bundelen. 👍
  6. Nelly:
    31 mei 2018
    Sorry dat ik een beetje laat reageer maar we zijn 3 daagjes naar Friesland geweest.Van al de verhalen kan jij straks als je terug bent een mooi boek maken.
    Het is super leuk om te lezen.