Aantal feitjes

25 juni 2018 - New York City, Verenigde Staten

Hier een aantal feitjes die ons zijn opgevallen:

* In New York City zijn er vreselijk veel restaurants. Als je drie keer per dag uit eten zou gaan, en je gaat iedere keer naar een ander restaurant, dan doe je er 45 jaar over voordat je elk restaurant hebt gehad. (Deze cijfers op tv gehoord)

* De fiets is steeds verder in opkomst, door de hele stad kan je fietsen huren en zijn er fietspaden aangelegd.  Als voetganger moet je altijd opletten als je oversteekt, ook op een zebrapad. Het valt ons op dat de meeste automobilisten echt wel stoppen als het voor hun rood is. Je moet echter ook goed opletten of er geen fietsen aankomen, zij rijden (bijna) altijd door rood. Vooral de dilivery guys maken zich hier schuldig aan.

* New Yorkers zijn erg luidruchtig. Aan het einde van een werkdag, maar vooral op vrijdagmiddag, gaan de werklui (meestal in pak of mantelpak) met collega's nog wat drinken. Zij praten op een erg luide manier met elkaar en proberen boven elkaar uit te komen zodat het meer op schreeuwen lijkt. Onze tip: Ga het barretje of cafe niet in als er veel "pakken"aanwezig zijn op vrijdag aan het eind van de middag. Je kan je eigen gezelschap niet verstaan. Tenzij je dit een keer wilt observeren natuurlijk....

Ze proberen hier in New York ook aan gescheiden afval te doen, wat niet mee valt, zeker niet als er een president aan de macht is die een schoner milieu niet stimuleert. De daklozen struinen hier de vuilnisbakken af naar blikjes en plastic flessen en brengen dit naar een punt in de stad waar dit ingeleverd kan worden tegen geld. Nu is, op dit moment, de discussie aan de gang over het afschaffen van plastic rietjes bij McDonalds. Dit is een begin natuurlijk maar ze mogen echt wel een flinke stap voorwaarts gaan maken als het gaat om het gebruik van plastic tegen te gaan. Ga je iets te eten of drinken  "To Go 'halen, dan krijg je dit in plastic. Boodschappen? Alles wordt in plastic tasjes gedaan, deze zijn echter zeer dun zodat je er meestal twee elkaar krijgt. Wij hebben boodschappen tassen die altijd gebruikt kunnen worden, maar je moet deze rap op de band leggen want voordat je het weet zit het weer in plastic. Wij gebruiken de plastic tasjes in de vuilnisbak in de keuken, maar ze komen er sneller in dan dat ze eruit gaan. En dan gaan er 2 tot 3 per dag weg! Ik zal een foto plaatsen met de hoeveelheid plastic die we hebben liggen...

* De Amerikaan, en ook de New Yorker gebruikt in 1 zin gemiddeld het woord "like"3 keer. En dan niet zoals in: I like this girl, nee. Het gaat dan zo: Well, you know (wordt zo'n 2x gebruikt), it's like...I mean it's like, and then he go's like.... Er komt geen normale zin uit zonder "like". Als ze dit woord niet zouden gebruiken, dan zijn ze zeker 5 minuten eerder klaar met hun verhaal. En echt... ik ben er op straat eens op gaan letten, 3x in 1 zin!

* Het is natuurlijk erg vreemd dat in een land waar de obesitascijfers zeer hoog liggen het fastfood zo goedkoop is. De VS stond in 2016 op de achtste plaats met 36% van de volwassenen die aan obesitas lijd. (Nederland stond in 2016 op de 94ste plaats met 20%)We zien hier op tv reclame voor een menu voorbij komen met bijvoorbeeld een hamburger, een softdrink en friet voor 6 dollar. Als je voor een gezond menu gaat en beter nog: Zelf de ingrediënten kopen en thuis klaarmaken, dan betaal je p.p. zo'n 10 dollar (geschat) en als je organisch wilt eten misschien wel meer. De overheid promoot het gezonde eten wel maar zolang je er zo goedkoop aan kan komen, zal er weinig veranderen, zeker voor de armere mensen.

* Iedere Amerikaan, en dus ook de New Yorker, vraagt als je ergens binnenstapt hoe het met je gaat. Ze willen dit eigenlijk helemaal niet weten, het is een "beleefdheidsvorm". Ze verwachten dan ook geen antwoord. De Amerikanen onderling geven soms wel en soms geen antwoord hierop.

Tot zover wat weetjes. Er zullen er beslist meer aankomen.

1. Mien:
    25 juni 2018
    Wat een plastic zeg,en dit is nog maar van een huishouden pfft
  2. Ina en John:
    26 juni 2018
    Wij gebruiken de plastictasjes ook altijd in de pedaalemmer, alleen hier krijg je ze niet meer, je moet er voor betalen!
    Gewoon de boodschapjes meenemen en als ik de stad in ga een opvouwbaar tasje !
    Ik geloof dat alle Amerikanen luidruchtig zijn althans zo komt het over, maar wel vriendelijk!!
  3. Ton Schrauwen:
    28 juni 2018