World Trade Center (WTC)

26 augustus 2018 - New York City, Verenigde Staten

Deze week hebben we drie gasten vanuit Nederland te logeren, met hun zijn we naar het museum van het WTC gegaan. Zelf waren we daar ook nog niet geweest, we hebben alleen het herdenkingsmonument gezien. Als je 1 ding aan de Amerikanen over kan laten, dan zijn het wel de herdenkingsmonumenten. En ook deze is zeer goed opgezet. Het 9/11 Memorial-monument in New York, op Ground Zero, is het herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen op het World Trade Center in 2001. En, wat sommige mensen niet weten: ook voor de slachtoffers van een eerdere bomaanslag op het WTC, op 26 februari 1993. Het monument werd op 11 september 2011 geopend voor het publiek. Iedereen die zijn steun wil betuigen kan er gratis naartoe.
In totaal hebben de aanslagen op het World Trade Center aan bijna drieduizend mensen het leven gekost. Al hun namen staan in brons gegraveerd, rondom de twee enorme waterbakken die het hart van het monument vormen. Zowel het noordelijke als het zuidelijke bassin staat op de plek waar ooit de twin towers stonden, en ze worden omringd door bomen. Het is echt een indrukwekkende plek.

Nadat we het memorial hebben bekeken, zijn we het museum ingegaan. Dit is ontzettend indrukwekkend en moet je zeker gezien hebben. Ook omdat dit niet alleen New York heeft geraakt, maar de hele wereld. Verwrongen stukken staal van de beide torens zijn tentoon gesteld, stukken beton, een gedeelte van 1 van de originele trappen waarover mensen zich nog in veiligheid hebben gebracht, schoenen, kleding, papieren, brandweerauto's etc. Een aantal muren vol met foto's van de slachtoffers, niet alleen van de Twin Towers maar ook van het Pentagon, van de mensen die in alle vier de vliegtuigen zaten. En natuurlijk van de hulpverleners. Als je er rondloopt wordt je er erg verdrietig van. Het is zo overweldigend, het is bijna niet te bevatten. Je probeert je een voorstelling te maken van de angst en chaos tijdens en net na de aanslagen en de enorme puinhoop daarna. En dan het stof! Je ziet het op de vele foto's. Er zijn bijna 3000 mensen om het leven gekomen waarvan 1100 slachtoffers nooit zijn gevonden.  Er wordt nog steeds naar DNA gezocht, afgelopen juli kwam er in het nieuws dat er weer een persoon was geidentificeerd.

1. Elke:
    26 augustus 2018
    En iedereen weet nog precies wat hij/zij aan het doen was toen dit nieuws de wereld rond ging. Nooit vergeten.
  2. Diana:
    27 augustus 2018
    Vreselijk !!!!! Is gewoon niet voor te stellen.
  3. Nelly:
    28 augustus 2018
    Daar zijn eigenlijk geen woorden voor ,maar een ding dit mogen we nooit vergeten.