De eerste sneeuwstorm van het seizoen

16 november 2018 - New York City, Verenigde Staten

Een week geleden stond het al in de weersvoorspelling: Er is kans op sneeuw. Dacht ik nog: Het is nog een week weg, er kan nog veel veranderen, helaas was dit nu niet het geval. Sterker nog, het zou veel erger worden dan aan werd genomen. In de ochtend was het nog droog maar flink bewolkt. Het moment om nog even uit huis te gaan. Na weken afwezigheid van Roger (de dakloze man waarover ik eerder schreef) zie ik hem zitten op 5th avenue met zijn benen in een donkerblauwe deken gewikkeld. Ik zeg hem dat ik hem weken gemist heb, waarop hij antwoord dat hij meestal eerder weg gaat als het koud is of regent. Ik vraag hem waar hij 's nachts verblijft, hij antwoord in de metro, maar als hij genoeg geld ophaalt kan hij het zich veroorloven om een kamer te huren. Ik geef hem 5 dollar en hij waarschuwt mij om goed warm te blijven omdat het gaat sneeuwen. Ik zeg dat ik me meer zorgen om hem maak, ik krijg twee "boxen" en een hand van hem. De volgende mensen komen er alweer aan waar hij een praatje mee maakt in de hoop wat dollars te vangen. Goed, ik loop nog even richting Bryant Park en het begint heel lichtjes te sneeuwen maar binnen de kortste keren al veel harder. Ik heb dus maar rechtsomkeert gemaakt want ook in New York vind ik er geen bal aan om in  de sneeuw te lopen. Alhoewel het in eerste instantie niet blijft liggen, zie ik (ondertussen thuis aangekomen en mijn handen eerste gewassen want je weet niet wat Roger er mee heeft gedaan, haha) dat er stiekem toch sneeuw blijft liggen op het grasveld van de Verenigde Naties, op de stoep en uiteindelijk ook op de weg. Het verkeer komt steeds meer vast te staan. Als snel komen er al drie bussen met elkaar in aanraking. Geen personen gewond maar wel blikschade. Die blijven uren op de weg staan en dus kan er geen verkeer meer langs. Eindelijk arriveert er politie die het verkeer omleid maar inmiddels wordt de chaos groter. En maar claxoneren, ja dat helpt lekker. Helaas "moeten" we door de sneeuw nog naar een concert in het Beacon Theater. Het plan was om met z'n vieren (we hebben gasten) een taxi te nemen maar we besluiten toch maar met de metro te gaan omdat het verkeer muurvast zit. En dan ervaar je toch echt de chaos in deze stad. Auto's staan stil op de zebrapaden, je ziet geen verschil meer tussen de weg en de stoep omdat er al flink wat sneeuw ligt. Het verkeerslicht "zegt" dat je mag lopen maar omdat er zoveel auto's op het zebrapad staan, moet je hier zichtzaggend doorheen. Met gevaar voor eigen leven want die willen ook doorrijden. Mensen lopen met paraplu's (natuurlijk), die moet je ook ontwijken want ik ben er inmiddels wel achter dat men pas vaak op het laatste moment opzij gaat, of helemaal niet, en als jij niet opzij stapt heb je kans op een paraplu in je oog. (En als ze je raken is het wel: I'm sorry maar ze menen er geen bal van.) We moeten de metro op Times Square hebben (voordeel van het slechte weer: Er lopen minder toeristen, want Times Square vermijd ik graag, evenals Broadway), daar is het ook ontzettend druk en de metro is afgeladen. We komen zonder kleerscheuren of botbreuken (wel natte voeten voor Leo en Mia) aan voor het concert van de Doobie Brothers. Dat zou uitverkocht moeten zijn maar er zijn echt heel veel mensen die niet gekomen zijn, of konden komen, want er zijn ontzettend veel stoelen leeg. Het concert was overigens heel goed, ook hier weer: De oudjes doen het nog goed. En wat ons nog verbaasde: Er was veel jong publiek bij. Na het concert was de sneeuw overgegaan in natte sneeuw , maar op straat nog steeds ontzettend veel file. Vandaag zag ik op het journaal dat er verder ook enorme chaos was in de stad. Forenzen die vanuit Manhattan terug naar New Jersey wilden met de bus vanuit Penn Station, konden niet weg omdat de bussen niet bij de terminal konden komen. Op een gegeven moment hebben ze de terminal moeten sluiten omdat er zoveel mensen in stonden en de veiligheid niet gegarandeerd kon worden. De George Washington Bridge was afgesloten i.v.m aanrijdingen. Afijn, heel Manhattan stond stil. Er was verwacht dat het maar korte tijd zou sneeuwen maar de bui is blijven hangen boven New York waardoor de sneeuw uiteindelijk kon blijven liggen (werd steeds kouder) en de chaos compleet was. Nu ligt er nog een klein beetje op het gras en langs de kant van de weg omdat de sneeuw schuivers het op een hoop hebben gegooid. (Die houden ook nergens rekening mee trouwens want ik kreeg de volle laag tegen mijn benen van een sneeuwschuiver die de stoep schoon stond te vegen). De komende week geven ze gelukkig geen sneeuw meer af....

(Uiteraard foto's en filmpjes toegevoegd.)

1. Anny:
    16 november 2018
    Hoop dat we volgende week niet stil komen te staan , en dat de wegen weer schoon zijn . Aftellen nu , echt zin in .
  2. Mien:
    16 november 2018
    Hier verwachten ze volgende week sneeuw, het zal me benieuwen
  3. Ina en John:
    18 november 2018
    Jeetje wat een chaos is het dan gelijk !
    Maar Roger treft het met jou !!!! Leuk verhaal Ingrid en succes met je loge's !
    En weer een goed concert bijgewoond, genieten he.
  4. Ton Schrauwen:
    21 november 2018
    Long Train Runnin' - leuk verhaal weer :-)
  5. Mia:
    23 november 2018
    Ongelooflijk he, zo snel als de sneeuw kwam, zo snel was hij ook weer weg. De logeetjes zijn nu een week weg en zitten hier in de koude maar hebben fantastische herinneringen, sneeuw en al incluis, haha