General assembly (Algemene vergadering Verenigde Naties)

25 september 2018 - New York City, Verenigde Staten

Gisteren teruggekomen van 6 dagen weg uit de stad, en Manhattan is in de ban van de jaarlijkse vergadering van de Verenigde Naties. Alhoewel.... in de ban... De New Yorker heeft er eigenlijk last van. Er is een enorme verkeershinder door de zeer strenge veiligheidsmaatregelen die er zijn getroffen. Wat wel begrijpelijk is, want er komt hoog bezoek van de bijna 200 landen die lid zijn van de VN. (Van NL o.a.: Minister president Rutte, Minister van defensie Bijsterveld en Koningin Maxima (niet in de rol van Koningin maar in haar rol voor de financiele ontwikkeling van arme landen waar het microkrediet een onderdeel van is). Op straat, rond het hoofdkantoor van de VN, is het een en al politie en secret service (die niet zo "secret" zijn, want het staat op de achterkant van hun uniform, maar waarschijnlijk zijn er ook voldoende "under cover"). Ze zijn niet alleen op straat te vinden maar ook met boten op de East River en in de hoedanigheid van sluipschutters op gebouwen (waaronder op het gebouw van de VN). Ik moest vanmorgen even wat boodschappen doen en vroeg me af: Waar is de gewone man/vrouw gebleven? Bouwwerkzaamheden liggen stil, honden uitlaatplaatsen zijn afgesloten, het park onder ons appartementengebouw is leeg (op het handjevol demonstranten na wat er minimaal 1x per week staat om te demonstreren voor hun goede zaak) maar is ook afgesloten met hekken en politie. De mensen die je wel op straat zag, hadden bijna allemaal een pasje van de VN om hun nek. Misschien is de "gewone" mens  even de stad uit? Ik weet het niet, maar feit is wel dat ik me heel goed voor kan stellen dat de gewone werkmens blij is als deze week voorbij is, en zij weer lekker op de steiger kunnen gaan staan om de zoveelste wolkenkrabber te kunnen bouwen en hun (mooi geborstelde) hondje weer lekker uit kunnen laten in het hondenpark..

O ja, Trump heeft zijn toespraak ook mogen houden voor de VN en is voor de 2de keer in 4 en een halve maand, voorbij ons appartement gereden. In zijn nieuwe auto..

1. Ton Schrauwen:
    27 september 2018