Graceland

4 maart 2019 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Als je in de buurt van Memphis bent, dan moet je natuurlijk even naar Graceland toe. Het huis en thuis van Elvis. We wisten niet precies wat we moesten verwachten. Het huis hebben we weleens op foto's of op tv gezien, maar hoe is het nu in het echt? Is alles erom heen erg toeristisch (hoe kan het ook anders?) en hoe leefde hij in het huis? Is het erg kitsch? (Gezien zijn Las Vegas periode zou dat kunnen dacht ik). Er is niet 1 antwoord op deze vragen. We zijn vroeg in de ochtend gegaan, om 9.00 uur en er waren nog niet veel auto's op de enorm grote parkeerplaats. De ingang naar het park, ja park, je leest het goed, doet wat attractiepark achtig aan. Maar het huis zelf kan je van daaruit niet zien (warrom niet werd ons later duidelijk). Als je de ingang ingaat, koop je je kaartjes en kan je een rondleiding met gids doen of een audiotour, de laatste hebben wij gedaan ( ultimate VIP tour was 175 dollar pp, dit laten we aan de DIE hard fans over). Nadat je korte film van 7 minuten te zien krijg, wordt je met een busje naar het huis gebracht (Dat ligt aan de overkant van de weg, vandaar niet te zien vanaf de ingang). Het eerste wat ons opviel was dat het huis een bescheiden formaat heeft. Bij binnenkomst zien we rechts de huiskamer met witte meubels en zijn witte vleugel, links de eetkamer. En op de wat kitscherige huiskamer na, is niks kitsch in het huis. De boven verdieping is afgesloten voor publiek uit respect maar verder mag je alles zien in en om het huis. We hadden het geluk dat het nog niet zo heel druk was met toeristen, we konden alles heel goed zien en fotografen. Het verhaal over de goede relatie met zijn ouders die ook op Graceland woonden, de woorden van zijn dochter die er een fijne tijd heeft gehad maar enorm verwend was ("zodra we door het hek kwamen van Graceland, golden er geen regels meer. Ik was enorm verwend en commandeerde het personeel, die waren bang voor mij. Pas toen ik zelf kinderen had, ben ik volwassen geworden), wat woorden uit een interview van Priscilla die (uiteraard) alleen maar goeds over hem te vertellen had en de gezellige sfeer die daar altijd heerste met veel vrienden die vooral uit zijn persoonlijke entourage bestond. En als laatste zijn graf bezocht. Dit alles, en het bezichtigen van het huis, maakte op mij meer indruk dan ik had verwacht. Na de tour door het huis en over het landgoed wordt je weer met het busje teruggebracht naar het begin punt bij de ingang. Daar begint de toeristtrap. In enorme loodsen staan zijn auto's, motoren, kleding, gouden en platina platen etc. tentoongesteld. Maar als je van de ene loods naar de andere loopt, loop je door een souvenir winkel. Dus het wordt enorm uitgebuit en iemand wordt er heel erg rijk van (niet in de laatste plaats zijn dochter). Er zijn ook nog restaurants genoemd naar zijn ouders. Als laatste staan zijn 2 vliegtuigen op het terrein. Wij vonden het zeker de moeite waard om allemaal te zien, ondanks dat het heel toeristisch is, maar wat kan je anders verwachten. Deze man was natuurlijk een icoon en er is niemand die zijn muziek en naam niet kent.

1. Ina en John:
    5 maart 2019
    Dit is toch wel een hele bijzondere ervaring voor jullie !
    Lijkt me geweldig om het te ervaren nu je de kans krijgt en zo dicht in de buurt bent, top hoor !
  2. Ina en John:
    5 maart 2019
    schitterende foto's, !
  3. Ton Schrauwen:
    26 maart 2019
    Mooi verteld Ingrid, je hebt je goed in verdiept in het verhaal. Hij was niet voor niets 1 van de grootste entertainers en iconen van de 20ste eeuw (ik ben niet bevooroordeeld hoor :-) )
  4. Mien:
    31 maart 2019
    Wat een prachtige foto's weer en de verhalen daarbij,erg leuk om te lezen