De slavernij, een boottochtje over de Mississippi rivier en een slagveld

2 maart 2019 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Tussen New Orleans en het stadje Natchez liggen aan de rivier de Mississippi nog een aantal van de grote plantagehuizen die herinneringen oproepen aan de 18de eeuw. Hier werd suiker en katoen verbouwd. Dankzij slavernij hebben de blanken in de Zuidelijke staten enorm veel geld verdiend in die tijd. Wij hebben de Whitney plantage bezocht,  dit was een suikerplantage. De Whitney plantage is de enige plantage die te bezichtigen is waar de focus ligt op de levens van de slaven die daar gewoond en uitgebuit werden. Deze plantage is nog maar vier jaar open voor het publiek en men is nog steeds bezig om gebouwen te renoveren maar we hebben een goed beeld gekregen van het leven daar. De plantage was opgericht door een Duitse immigrant en zijn vrouw en zijn familie heeft het tot 1867 in beheer gehad. Het grote huis is geheel gerestaureerd en op het land staan slavenhuisjes en een keuken waar de slaven het eten bereidden voor de familie. Jaren na de slavernij zijn er oud slaven, toen nog  kinderen, geïnterviewd en hun verhalen zijn vastgelegd en te lezen op herdenkingsmonumenten die overal staan op het land. Dit, aangevuld met de verhalen van de gids, gaf een zeer goed beeld hoe deze mensen op een vreselijke manier zijn uitgebuit en hoe hun meesters zo'n enorme rijkdom hebben vergaard. Zeer interessant als je in deze geschiedenis geïnteresseerd bent. Na dit bezoek zijn we terug naar het French Quarter gereden en hebben we geluncht op een oude stoomboot die ons meenam over de Mississippi rivier. Heerlijke lunch gehad en genoten van het zonnetje op het dek. Vrijdagmorgen zijn we naar Memphis gereden en zijn we onderweg daar naartoe gestopt bij het plaatsje Vicksburg. Dit ligt in het westen van de staat Mississippi aan de gelijknamige rivier. Vicksburg is bekend vanwege het Beleg van Vicksburg, een van de doorslaggevende gebeurtenissen van de Amerikaanse Burgeroorlog. Of zoals onze privé gids zei: Hier verloor het Zuiden de oorlog. Ondanks dat deze nog twee jaar na dit beleg voortduurde. Nu ligt dit verlies bij sommigen mensen in het Zuiden nog steeds gevoelig. Onze gids begon haar rondleiding met te zeggen dat ze probeerde neutraal te zijn maar dat dit haar misschien niet altijd zou lukken. Ze vertelde dat haar overgrootvader had meegevochten aan deze oorlog (ze was zelf ook al behoorlijk op leeftijd), maar toen ze zei: Deze oorlog is begonnen omdat de Noordelijke en Zuidelijke Staten geen bevredigend compromis konden sluiten over de slavernij. Het compromis wat er lag was: De ene staat wilt de slavernij afschaffen en de andere niet. Haar mening was dat dit toch eenvoudig op te lossen was geweest door de slavernij in de Noordelijke Staten af te schaffen en het Zuiden de slavernij te laten behouden en elkaar met rust te laten. Tja, dan weet je wel aan welke zij nog staat....

Aan het einde van de middag zijn we aangekomen in Memphis waar zaterdag een bezoek gepland staat aan Graceland. Vanavond nog heerlijk gegeten in een Ierse pub, waar je een legitimatiebewijs moest laten zien als je een alcoholisch drankje bestelde. Ik zei nog tegen de serveerster: Ik zie er toch echt niet jonger uit dan 21, maar dat was geen argument. Ik had alleen mijn New York city i.d. bij maar dat was geen probleem.  Ook al stond daar geen geboortedatum op, zo ook niet op Will zijn militaire i.d. Ik ga toch nog eens uitzoeken waarom dit hier de regel is.....