Manhattan is duur

14 mei 2018 - New York City, Verenigde Staten

Manhattan is duur. Nu begrijpen we dat het in de stad duurder is dan op het platte land, maar hier is e.e.a toch, laten we zeggen, anders. We zijn al meerdere malen in de USA met vakantie geweest en dan koop je andere dingen dan dat je er woont.  Als je hier naar de supermarkt gaat, vergelijk je de prijzen met die van Nederland, zo zijn wij Nederlanders nou eenmaal. Het eerste wat ons opviel was dat groente en fruit duur is.Vijf dollar voor 250 gram verse spinazie is hier normaal. Daar kan je met 2 personen niet van eten natuurlijk. Wil je nog wat op je bord zien als je spinazie kookt, dan moet je al snel 15 dollar uitgeven en dan heb je nog geen aardappelen en vlees. Brood is ook duur, wil je tenminste geen wattenbollen kopen. Donkerbruin brood kost al snel minimaal 7 dollar (5 euro 80) en dan heb je maar een klein broodje. En geloof me... brood bakken kunnen ze niet hier. Niet van dat lekkere verse brood zoals in Nederland. Hier is het brood vooral droog, dus leggen wij het even in de oven, dan lijkt het nog wat. Ook vreemd is dat in Amerika fast food goedkoper is dan gezonde voeding. Daar wordt dan ook flink wat reclame voor gemaakt op tv. Maar kijk je in de winkels daar wordt nogal wat organisch verkocht,  en zo heb je ook veel organische koffie tentjes en restaurants.  En dat is natuurlijk ook duur. (Je wordt zelfs dood gegooid met organische stomerijen, nu vraag ik je). Ik zag hier in Manhattan de Rituals shop, hier koop ik altijd mijn douche schuim van voor 8, 50 in euro's, kost hier omgerekend 12, 60 euro!  Om over bier en wijn nog maar te zwijgen. De sport is.... waar kan je je producten het minst duur kopen. Langs de weg heb je van die karretjes met fruit, die zijn goedkoper, zo kocht ik vandaag 5 navel sinaasappels (en die zijn echt mega groot) en 6 appels voor 7 dollar. Das toch te betalen. En zo zag ik gisteren in de supermarkt havermout staan in een enorme verpakking voor nog geen 4 dollar. Dat is leuk als je zoiets ontdekt en zo wordt het een uitdaging om boodschappen te doen. Bij ons om de hoek zit er overigens een tentje dat heet Bread and Butter, Ze hebben daar heerlijke broodjes en een fantastisch saladebuffet, daar halen we tussen de middag vaak wat salade. Je betaald naar gewicht. Goedkoper? Vast niet maar je kan het er niet zelf voor maken als je zoveel betaald in de supermarkt en het is in ieder geval heerlijk. Uit eten gaan is afhankelijk waar je naartoe gaat, wat ik al zei: Fastfood is het goedkoopst,  maar daar zijn we geen fan van. Maar we zijn er wel achter gekomen dat je het zo duur kan maken als jezelf wilt en er is keuze genoeg aan restaurants. Of je van Thais, Indiaas, Chinees (Chinatown! ) Pakistaans, Iers, Afghaans Italiaans, of Amerikaans houd, het is er allemaal. En dat is tevens een grote valkuil, het is allemaal zo lekker dat je hier ook kilo's aan kan komen, en zie die kilo's maar eens af te sporten..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ivette:
    14 mei 2018
    Nog geen lekkere bagels gevonden? Die hebben ze daar toch ook! Althans daar hadden ze het sex in the city vaak over : )
  2. Elke:
    14 mei 2018
    Misschien een broodmachine kopen en zelf bakken?🍞 En op die binnenplaats een vierkante meter moestuin aanleggen... 🍅🌶🍆🌽🍈
    By the way: boodschappen aan huis laten leveren is dan helemaal duur waarschijnlijk?
  3. Ingrid v Schaik:
    14 mei 2018
    Aan huis leveren is geen optie hoor, supermarkt zit op de hoek
  4. Ingrid v Schaik:
    14 mei 2018
    Ivette, ik heb de bagels nog niet geprobeerd
  5. Mien:
    14 mei 2018
    Phoehe nee daar zal je niet groeien, je zal vast ook minder eten, jammer he dat je niet zonder kan😜rituals moet toch overal even duur zijn he, tis schandalig 🤣Maar ja je moet je na al dat sporten toch ook lekker kennen douchen.Leuke verhalen hoor kan niet wachten op het volgende....
  6. Rinette:
    14 mei 2018
    Succes met struinen in de winkels, zo kom je je tijd wel door. Gelukkig wel veel op loopafstand anders kwam het openbaar vervoer er ook nog bij. En al dat lopen is ook weer goed voor het evenwicht eten en sporten. Geniet ervan en zoek naar de juiste balans. Elke dat een ontbijtje bij een koffietentje lijkt me ook niet zo'n optie.
  7. Nelly:
    14 mei 2018
    Dat wordt een uitdaging om boodschappen te doen, maar wel een leuke uitdaging
  8. Ina en John:
    17 mei 2018
    Hoi Ingrid, kun je geen bemiddeling doen met een keten als Aldi of Lidl, daar ligt nog toekomst voor die bedrijven. Al denk ik dat dan de prijzen ook naar Amerikaanse maatstaven zal zijn.
    Will voor de kraam met broodjes ziet er niet verkeerd uit.
    Heb je wel potten en pannen in huis om wat klaar te maken?
    groetjes John en Ina
  9. Ingrid v Schaik:
    17 mei 2018
    Jazeker hebben we pannen, hebben we gelijk aangeschaft hier