Underground railroad tour

14 maart 2019 - New York City, Verenigde Staten

Zoals ik al eerder had geschreven zouden we nog een wandeltour doen met als onderwerp de Underground Railroad. Wikipedia zegt:  - De Underground Railroad was een clandestien netwerk van (vaak ad hoc-) smokkelroutes in de Verenigde Staten waarlangs ontsnapte slaven de zuidelijke staten van de Verenigde Staten konden verlaten en een veilig heenkomen konden zoeken in noordelijke staten die weggelopen slaven beschermden, of anders in Canada. - Wij hadden gehoopt dat we met deze wandeling wat meer te weten zouden komen over deze Underground Railroad. De wandeling duurde 2 en een half uur en er is maar 1x gesproken over het smokkelen van slaven vanuit het zuiden naar het "veilige" noorden. (Het is overigens niet zo dat er in New York nooit geen slaven waren, de Nederlanders hebben  hier een grote rol gehad in de slavernij, en Alexander Hamilton, George Washington en Abraham Lincoln hebben allemaal slaven gehad). Maar goed, we zijn langs een aantal locaties gelopen waar een aantal punten nog herinneren aan deze zwarte bladzijde in de geschiedenis. Zo is er in 2015 een herdenkingsteken gekomen op Wallstreet, daar was vroeger een slavenmarkt van 1711 tot 1762. Er is nog een waterput over van die tijd en een aantal jaar geleden zijn er achter City Hall tijdens werkzaamheden, begraven lichamen gevonden die van slaven bleken te zijn. En waarom heet de beurs op Wallstreet: Stock Exchange? Stock (voorraad) blijkt te verwijzen naar slaven. Afijn, weer wel veel gehoord over de slavernij maar helaas weinig over hoe de Underground Railroad in zijn werking ging. Maar misschien hadden wij er te hoge verwachtingen van. Wel een paar foto's gemaakt en gepubliceerd

1. Nelly:
    14 maart 2019
    Toch wel goed om te zien hoe het er toen was.
  2. Mia:
    20 maart 2019
    Leuke stadswandeling, het blijft een belevenis als je dat met een gids doet. Die ditjes en datjes maken het af.